Today's verse~

"On the Day when their tongues and their hands and their legs shall bear witness against them as to what they were doing." [24: 24]

Nov 14, 2011

Something to talk about : Bintang Kami~


Assalamualaikum!

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan gugusan bintang-bintang (di langit) dan Kami telah 
menghiasi langit itu bagi orang-orang yang memandang (nya)." [15:16]

Aku suka memandang langit pada waktu malam. Aku suka melihat jutaan bintang terhampar di langit malam. Imaginasiku berbisik, adakah para bintang sedang berkomunikasi sesama mereka? Adakah mereka gembira berada di atas sana?

Masa aku kecil-kecil dulu, aku selalu bermain dengan abang aku. Kami sangat rapat jika nak dibandingkan dengan kakak-kakak aku. Suatu malam tu, masa lepak-lepak tengok bintang, abang cakap, 

"Bintang yang berbaris tiga tu bintang aku punya." 

Aku menjawab, "Kalau macamtu, bintang aku pulak yang mengelilingi bintang berbaris tiga tu."

Kenangan masa kecil yang masih tetap diingatan. Walaupun kenangan itu mungkin dah lebih dari sepuluh tahun lalu tetapi aku masih ingat bintang kami. Kerana aku takkan pernah terlupa untuk melihat bintang setiap malam aku keluar.



Aku pun Google lah apa nama bintang 'kepunyaan' kami tu. Rupa-rupanya ia bernama Orion atau dikenali sebagai The Hunter. Tiga bintang yang abang punya tu namanya Belt of Orion manakala 4 bintang yang mengelilinginya (aku punya) juga termasuk di dalam gugusan Orion.


Orion's constellation

Walaupun hanya cerita zaman kecil, tapi bila tau rupa-rupanya banyak ilmu yang masih belum diketahui kita. Ilmu tentang bintang pun tersangat luas menjangkaui batasan pemikiran kita. Itu belum lagi masuk dalam galaksi yang lain. 

Lalu diri ni terasa kerdil. Walaupun kita rasa dah sangat banyak ilmu yang kita sudah pelajari, rupa-rupanya itu hanyalah sedikit sangat daripada ilmu milik Allah. Jadi, kenapa perlu berbangga sangat dengan ilmu yang seciput yang kita ada ni? Jangan terlalu berbangga, nanti hati musnah.

But then just now, I realized that I've stopped looking at the stars since awhile. When is it started? I guess maybe since the day you left me here, missing you alone.

Ja ne.

No comments:

Related Posts with Thumbnails