Today's verse~

"On the Day when their tongues and their hands and their legs shall bear witness against them as to what they were doing." [24: 24]

Oct 14, 2010

Rahmat musibah~

Assalamualaikum!

Actually aku tengah bersiap-siap nak gerak ke Tanta, esok ada majlis rumah terbuka MedicMesir kat sana. Last sebelum tutup facebook, aku sempat terbaca status sorang abang kepada aku. Aku rasa, apa yang paling dahulu, patut didahulukan.

"Ya Allah, di dalam hidupku, tak pernah aku rasa kecewa sebegini rupa, inilah sejarah paling perit sepanjang hidupku. Aku dah hilang kemampuan diri... Ya Allah, andai dugaan yang Kau beri ini untuk menguji keimanan, aku redha... tapi andai dugaan ini Kau beri untuk melemahkan iman ku, bantulah aku untuk mencari jalan keluar..."

Kita seringkali menyebut ayat di atas apabila kita ditimpa kesusahan dan musibah. Dan bila kita ditimpa musibah, orang-orang di sekeliling kita asyik menyuruh kita bersabar dan bersabar. Maka kita pun berkata di dalam hati, "Orang yang berkata tu tidak merasa apa yang kita rasa. Mereka senang untuk menyuruh kita bersabar, padahal mereka tidak merasai."

Tapi, kita nak salahkan siapa jika kita ditimpa musibah yang berat?


وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ


"Dan musibah apa pun yang menimpa kamu adalah kerana perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan banyak (dari kesalahan-kesalahanmu)." [Al-Quran, 42 : 30]

Jadi, ayat ini menyatakan yang segala musibah yang Allah timpakan ke atas kita, adalah dari perbuatan kita sendiri. Kita harus reflect balik apa amalan yang kita lakukan, pada setiap amalan itu kita fikir semula, adakah betul atau salah.

Sama ada kita nak ataupun tidak, semua musibah datang daripada Allah. Lalu kita bertanya lagi, jika Allah itu Ar-Rahman (Yang Maha Pengasih), kenapa Dia masih memberi musibah kepada kita?


مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ


"Tidak ada suatu musibah yang menimpa (seseorang), kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." [Al-Quran, 64 : 11]

Semua musibah yang kita dapat, semuanya dengan keizinan Allah. Tuhan nak kita terima musibah tu. Supaya kita yang lalai tadi, kembali beriman kepada Allah, dan Allah akan memberi petunjuk dan jalan kepada sesiapa yang beriman. Setiap hamba akan menerima musibah walau sedikit pun. Kerana Allah ingin menguji adakah manusia akan masih berlindung dan meminta pertolongan Allah, atau berpaling dan kufur terhadapNya?


ٲمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ


"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan digoncang (dengan pelbagai cubaan), sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "Bilakah akan datang pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat." [Al-Quran, 2 : 214]

Adakah kita pasti, dugaan yang kita terima tu sangat besar lebih dari orang lain? Orang2 yang terdahulu dari kita menerima dugaan yang lebih besar daripada kita. Apa yang nak diketengahkan ialah, semua orang menerima dugaan, sama ada kafir ataupun islam, cuma yang berbeza, kita sedar atau tidak.

Selepas kita fikir balik, jangan berlengah lagi. Tingkatkanlah iman kita. Mungkin kita terlalu sayangkan duniawi sehingga kita hilang arah hidup apabila kita kehilangan sesuatu. Ingat, kelebihan harta dan anak2 pun sebahagian dari ujian Allah.

اعْلَمُواْ أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ

"Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cubaan dan sesungguhnya disisi Allah lah pahala yang besar." [Al-Quran, 8 : 28]

Dan ketahuilah semua daripada kita, bahawa Allah itu Maha Penyayang. Segala dugaan dan musibah yang melanda, Allah ingin mendengar rintihan kita menangis berdoa dan berharap kepadaNya. Jika kita kembali sedar, segeralah menyebut, 'Innalillahiwainnailaihirajiuun'.

"(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan "sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali" ." [Al-Quran, 2 : 156]

Kalau parents kita marah dan pukul kita, apa sebabnya? Sebab mereka sayang kita lah kan?

Keyword : Allah sayang kita. =)



Entry khas buat abang Khairul Izwan, fasi KMNS. Dan juga buat Khairul2 yang lain, Aminah2, Muhammad2,       Siti2, Nur2, dan semualah! =)

Okey, mau gerak ke Tanta sekarang! Dah lewat dah. Hehe. Nantikan updates akan datang! Oh, jangan lupa baca entry Asada tentang perjalanan beliau ke Tanta melalui keretapi ayam. 

Ja ne!

5 comments:

aat @ paat said...

nice one.. =)

suzie rahman said...

thks kimmy..rjin post pjg2.i like syg.

Kimmy Ai said...

thanks paat.. ;D

haha.. ntah sejak bila suke pulak post panjang2 neh.. banyak idea kot.. heee.. ;DD

CaHaya said...

nice. kak wani tak reti post masukkan dalil dalil semua. belum berani. suatu masa nanti. insyaALLAH. =)

Kimmy Ai said...

thanks akak.. saya pun rujuk sumber dulu sebelum letak apa2 dalil hak ni.. ;D

Related Posts with Thumbnails