Today's verse~

"On the Day when their tongues and their hands and their legs shall bear witness against them as to what they were doing." [24: 24]

Aug 10, 2010

Banyak alasan betul kita ni, kan?

Assalamualaikum.

Pada hari kiamat, Allah S.W.T akan menolak alasan empat orang dengan empat iaitu :


  • Menolak alasan orang-orang kaya dengan Nabi Sulaiman a.s. Jika si kaya berkata, "Kekayaan itulah yang menyebabkan aku sibuk sehingga tidak sempat beribadat." Maka dijawab, "Engkau tidak lebih kaya daripada Sulaiman a.s tetapi kekayaannya tidak melupakannya dari beribadat."
  • Jika hamba sahaya berkata, "Kerana saya sebagai hamba sahaya maka tidak dapat bebas untuk beribadat kepadaMu." Maka Allah SWT menjawab : "Yusuf a.s menjadi hamba sahaya tetapi kehambaannya tidak menghalangnya untuk melakukan ibadat."
  • Jika si miskin berkata : "Kemiskinanku itulah yang menghalangku untuk beribadat kepadaMu.'' Maka Allah SWT menjawab : "Engkau tidak lebih miskin daripada Isa a.s tetapi dia tidak terhalang untuk melakukan ibadat."
  • Jika si sakit berkata : "Penyakitku itulah yang menghalang aku untuk beribadat." Maka Allah SWT menjawab : "Penyakitmu tidak lebih berat dari penyakit Ayyub a.s tetapi dia tidak terhalang untuk ibadat kepadaKu.

Wallahua'lam.


Kalau nak tengok dalam kehidupan seharian di dunia pulak, kita manusia ni pun macam-macam alasan dan dalih. Kalau ikutkan kata nafsu, begitulah jadinya. Satu lagi tabiat buruk manusia, suka menyalahkan orang lain. Ianya atas dasar ego, tak mahu terima kesilapan sendiri, then nak salahkan orang lain. Cukuplah tu berada di dalam zon selesa. Sempena bulan Ramadhan ni, marilah kita bersusah-payah sedikit kerana Allah. Marilah menuju kejayaan dan kekayaan di akhirat. Kekayaan di dunia boleh ditangguh. Tetapi kematian tak boleh ditangguh. Kalau maut tu datang sekarang, sekarang lah sama ada kita banyak beramal soleh atau pun tak. Semoga hati kita semua gentar apabila mengingati mati.

p/s : Selamat menyambut Ramadhan. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik berbanding tahun-tahun lepas.



babai syaitan... sekarang kita bertarung dengan nafsu kita sendiri pulak.



No comments:

Related Posts with Thumbnails