Today's verse~

"On the Day when their tongues and their hands and their legs shall bear witness against them as to what they were doing." [24: 24]

Aug 13, 2010

Apabila mata, telinga, mulut dan hidung buat sengal~

Assalamualaikum!

Idea muncul di petang hari selepas memasak untuk berbuka puasa. Menu hari ini gulai udang and singgang. Air, fresh orange, laici, dan teh susu. Wau! Ahah, actually bukan aku yang masak, aku tolong mak je sambil-sambil berguru dengan dia. Bukan tak pandai buat sendiri, tapi kalau dah ada orang yang lebih arif, yang amatur ni tolong siang-siang lauk je lah. =)

Sambil-sambil masak tadi, datang lagi idea baru...

Alkisahnya, si mata sedang berborak-borak dengan temannya, telinga, hidung, dan mulut.

Mata : Wahai teman, aku tetiba terfikir pasal ni.
Telinga : Benda apakah?

Mata : Kenapa kedudukan aku bukan kat anggota lain tapi atas muka? Kenapa tak atas tapak tangan ke, atas bahu ke, atas kepala lutut. ke?
Mulut : Hahahaha! Lawak giler soalan kau ni mata! *Ketawa sekuat hati* (mulut kan...)

Mata : Apehal kau ketawa pulak? Cube imagine kalau kau duk atas dahi ke. Kan tinggi sikit darjat kau tu. Ni tak, bawah aku jugak duduknye kau.
Mulut : Cakap bebaik sikit. Authority aku ni tinggi lagi tau tak? Sepatutnya kau duduk diam je tengok. Bab2 bercakap ni bagi aku.
Telinga : Woi, dah, dah. Perit aku dengar korang ni bertekak. Duduk diam-diam boleh tak? Tengok hidung tu. Diam jer.
Hidung : ... (dah start nak kembang kena puji...)

Telinga : Soalan yang kau keluarkan tadi mata, aku susah nak jawab. Cuba kau bayangkan kalau kau duduk atas tapak tangan, apa akan jadi?
Mata : Hmm... *imagining* kalau aku kat tangan, senang jugak nak mengintai orang. Kalau tak nampak, tangan boleh bawak aku supaya nampak. Mengintai anak dara orang kat toilet contohnya. Haa, syok jugak tuh!
Mulut : Hoi, otak kau tinggal kat lutut ke? Ade ke patut ke situ pulak kau fikir. Gatal sangat dah ke? Ha, cube bayangkan kalau tuan kau nak basuh berak mesti pakai tangan kan? Hehehehe.. bayangkan syoknye kau merasai 'nikmat' duduk kat tangan. (jap3, mata ade otak ke?)
Mata : Argh!! Kotor la kau neh! Ke situ pulak.. hmm, tapi bila fikirkan dua kali, betul jugak tu. Nanti kalau nak mandi, mesti nak bersabun kan, pastu, ah, pedih pedih pedih.
Hidung : ... *berfikir*

Telinga : Ha, cuba bayangkan kalau kau si mulut duduk kat atas perut. Macam mana agak-agak ye?
Mulut : Kalau macamtu senang la sistem penghadaman. Makanan masuk mulut, terus masuk perut! Hahahahaha!
Mata : Apa punye idea lah kau ni mulut. Tak bernas langsung. Kalau kau kat perut, macam mana nak bercakap? Nak bercakap, semua orang kena tunduk kat perut nak dengar ape yang kau cakap. Ape lah.
Telinga : Hah, cuba bayangkan kalau mulut duduk kat belakang kepala, mata kat depan macam biasa, macam mana tuan nak bercakap dengan orang? Mata mesti nak kena tengok orang yang bercakap, mulut pulak kat belakang, nak kena jerit kuat-kuat baru orang tu dengar.
Mulut : Huh! Tak boleh, tak boleh! Mulut kena duduk depan sekali dengan mata jugak. Hmm, memang tak boleh nak duduk tempat lain ye.
Hidung : ... *gelak guling-guling dalam hati* (hidung ada hati ke?)

Telinga : Ah, aku sedang bayangkan diri aku duduk kat tempat mata.
Mulut, Mata & Hidung : ... *sedang membayangkan*

Lalu ketiga-tiga anggota pancaindera itu pun gelak guling-guling.

Mata : Hakhakhak! Aku  masih tak dapat bayangkan walaupun dah 'hang' kejap tadi. Kalau kau duduk kat tempat aku, aku nak duduk mana pulak? Takkan kat kepala lutut kot? Hang fikir la bebetul oi!
Mulut : Mau nak pecah aku ni gelakkan kau wahai telinga. Hahaha. Kalau kau duduk kat situ, aku boleh bayangkan macam mana kelakarnya wajah tuan. Hahaha!
Hidung : ... *hampir-hampir pengsan sebab tahan gelak*

Mulut : Hei, asyik cakap kita bertiga jer, apehal kau diam je hidung? Komen la sikit soalan pandai si mata neh.
Mata : Hoi cakap betul-betul sikit ye, soalan tu masuk akal tau. Ha, hidung, taknak bagi feedback sikit ke? Mana tahu kau tengah bayangkan kat mana tempat duduk kau selain kat tempat asal.
Telinga : Rileks la bro, kita tengah hilang tension je ni dah tuan asyik tido je memanjang. Bagi lawak la sikit hidung...
Hidung : ... *tak tahu apa nak cakap*

Mulut, mata, telinga, hidung : .... *diam*

CK : Ah, apa kata kalau aku yang join korang, okey tak? Aku pun tengah bosan ni.
Telinga and mulut : Huh? Siapakah CK ni?
Mata : Cik K lah, tuan punya idea pasal cerita kita ni lah. Ape la korang ni, tau lah tak boleh nampak, at least pakai la kelebihan korang tu.
CK : Dah3. Ni nak cakap sikit ni tentang kenapa kedudukan korang semua bukan kat lain tapi atas kepala. Berdasarkan idea yang korang bualkan tadi, mesti dah bayangkan keburukan kalau tempat duduk korang lain dari yang asal, kan? Sebab itulah, kita perlu bersyukur atas apa yang telah diberikan. Setiap anggota mesti ada kelebihan sendiri yang dah diciptakan dengan sebaiknya oleh Maha Pencipta. Situasi yang sama boleh diaplikasikan kepada setiap manusia. Setiap manusia ada kelebihan dan kelemahan sendiri. Dan kedudukan mereka pun berbeza setiap seorang. Berbeza darjat, berbeza kekayaan, berbeza ujian, semua berbeza. Tapi semua ada tujuan dan destinasi yang sama. Seperti korang semua, tujuan korang wujud ialah untuk membantu tuan korang untuk bergerak, berfikir, mengambil tindakan.

Mata, mulut. telinga, hidung : Oooo...

Tapi, manusia ni disebabkan ada akal, makin banyak pula alasan yang nak dikeluarkan. Makin banyak komplen yang dikeluarkan. "Kenapa aku tak dilahirkan kaya, cerdik pandai?", "Kenapa aku ditimpa bala musibah yang tak henti-henti?" Kenapa dan kenapa. Jangan banyak komplen. Manusia kena berfikir kenapa diberi ujian sebegitu rupa, kenapa diberi kelebihan. Kata orang, 'Fikir dulu sebelum buat'. Ayat tu betul. Sebelum nak start komplen, apa kata kita fikir dulu disebalik apa yang terjadi pada diri. Dan kembali kepada takdir yang ditentukan oleh Allah SWT.

Take your time, and think. =)

p/s : Sampai akhir, hidung tak berkata apa-apa pun. Kerana dia sebenarnya tak pernah terfikir untuk komplen kenapa duduknya di tengah-tengah muka bukan di kepala lutut. Haha.

2 comments:

Hamzah Ian said...

salam ramadhan eyh.. jgn korek idung lg.. hehe

Kimmy said...

salam ramadhan.. hehe, tak2.. ;D

Related Posts with Thumbnails